.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

بخشی از مقاله مرود نظر :

 


نزديك به هفده سال از تصويب قانون عمليات بانكي بدون ربا واجراي سيستم بانكي مبتني بر آن مي گذرد .هدف قانون گذار از طراحي سيستم مزبور طرد از شبكه بانكي كشور بوده است .آيا اين آرمان مقدس عملي شده است ؟پاسخ طراحان ومجريان نظام بانكداري در كشور به اين سوال مثبت است .اما متاسفانه امروزه تصور بسياري از مردم اين است كه فعاليت بانكها بطور عمده ربوي مي باشد و تنها اسم و عنوان قالب كار تغيير كرده است .اين فتوا چه درست وچه نادرست زيان هاي فراواني دارد از جمله اينكه حرمت رباخواري در ذهن و فكر عامه مردم از بين مي رود .ويابسيار كمرنگ مي شود و مي گويند اگر واقعا ربا حرام است چرا داد وستد ها در ايران براساس ربا است كه البته در اين زمينه عوامل و علل تشديد كننده اي نيز براي اين ذهنيت وجود دارد كه از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره كرد :

1-تعيين درصد سود سپرده هاي بانكي از پيش

2-عملكرد بسياري از بانك ها كه غالبا از گيرند گان تسهيلات درمواردي كه پيشاپيش نمي توان سود قطعي بر پروژه و كار آنان تعيين كرد نرخ سود معييني را مطالبه مي كنند .

3-استفاده از تعابير مرسوم بانكداري ربوي دربانكداري كنوني كشور از جمله (بهره و نرخ بهره ،حتي توسط كار گزاران بانك .

4-اهتمام نداشتن بسياري از كار گزاران بانك نسبت به اجراي دقيق قانون و مقررات بانكداري بدون ربا .

5-پرداخت سود يكنواخت دربانك ها كه باعث مي شود تلقي نرخ بهره رادر اذهان بوجود مي آورد .و مشتريان بانكها تفاوت نحوه و محل درسود دهي بانكهاي مختلف را نمي توانند مشاهده كنند .

 

 

 

ربا و شرايط تحقق آن :

ازديدگاه اسلام ربا عبارت است از گرفتن مبلغ اضافي روي دين  واقعي مشروط بر اينكه از قبل شرط شده باشد.بااستفاده از همين تعريف ساده ..عمليات بانكداري اسلامي درايران طوري پايه گذاري شده است كه تحت چنين شرايطي هيچ نوع رقم اضافي از گيرنده تسهيلات اعتباري اخذ گردد .براي بررسي بيشتر بايد نتايج حاصل از اين تعريف تشريح گردد .نتايج زيراز تعريف مذكور قابل استخراج است .

1-وجود دين واقعي

 

2-وجود دائن مستقل از ديدن         

 

3-شرط قبلي براي دريافت رقم اضافي روي دين

4-دريافت مبلغ اضافه روي دين .

 

هر گونه دين كه از اجتماع نتايج مذكور بوجود آيد از ديد گاه بانكداري اسلامي در ايران شرايط لازم و كافي براي تحقق "رباي پولي "را دارد .لكن در صورتيكه يكي از نتايج مذبور درعمل استقراض وجود نداشته باشد .بظاهر ممكن است عمل استقراض شكل ربوي داشته باشد .لكن عملا ربا تحقق پيدا نمي كند .بعبارت ديگر از ديدگاه ،ضوابط و مقررات بانكداري اسلامي ربا تحقق پيدا نمي كند .مگر بااجتماع چهار نتيجه فوق در امر استقراض .


 

 

 

فرمت : Word

حجم : 300 کیلوبایت

منبع : تحقیق دانلود

پسورد : tahgigdl.loxblog.com

 

 

 

برای دانلود کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیق مقاله پروژه پایان نامه , اقتصاد , ,
:: برچسب‌ها: بانگداری , عملکردبانکداری , ربا , ربا در بانکداری , بانکداری اسلامی , اقتصاد , تحقیق , دانلود تحقیق , دانلود مقاله , تحقیق دانلود , ,
:: بازدید از این مطلب : 2754
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : وحید معصومیان
ت : شنبه 23 شهريور 1392
.

بخشی از مقاله مورد نظر :

 

باج به معني پول يا شيئي را به زور از كسي گرفتن و خراج يعني پولي يا كالايي را باب ضرر و زيان به كسي دادن. در قديم كشورهايي كه با اسلام در جنگ بودند پس از شكست خوردن اگر مسلمان مي شدند هيچ، و اگر مي خواستند به دين خود (مسيحي، يهودي يا زرتشيت) بمانند 2 شرط اساسي داشت:

         اول اينكه در اين صلح نامه حق تجاوز به حريم مسلمانان را نداشتند.

 

   دوم آن كه سالانه مقداري طلا و محصولات آن كشور را به عنوان باج و خراج به دولت اسلامي بدهند و مقدار باج و خراج نسبت به جمعيت و سرزمين آنها تفاوت داشت هر چه سرزمين و جمعيت آنها بيشتر بود بايد باج و خراج بيشتري  مي دادند.

 

در زير به برخي از غزوات پيامبر كه در آنها از دشمن باج و خراج گرفته مي شد اشاره شده است:

 

غزوه دومه الجندل

دومه محلي است در ده كيلومتري راه كوفه و راه دمشق به مدينه ميان حجاز و شام و حاكم آنجا اكيدبن عبدالملك نصراني بود كه تحت حمايت و اطاعت قيصر بسر مي برد او لشكري جمع كرد و به طرف مدينه حركت كرد پيغمبر به محض وصول اين خبر با هزار نفر حركت فرموده در راه اعتام و احشامي نصيب مسلمين شد و چون به دومه الجندل رسيدند دشمن فرار كرد و پس از سه روز اقامت پيامبر با قشون اسلام به مدينه باز گشتند. اين غزوه نيز در ماه شعبال سال پنجم رخ داد.

در غزوه بني قريظه علي (ع) به نزديكي قلعه دشمن برفت، چون او را ديدند گفتند اين همان قاتل عمروبن عبدود است. پرچم را كنار ديوار حصار آنها نصب كردند و بيست و پنج روز آنها را در محاصره گرفتند پس از طول محاصره به قضاوت سعد بن معاذ حاضر شدند هرچه او مي گويد همان كنند سعد گفت مردان آنها را بكشيد و زنان آنها را اسير كنيد و اموال آنها را تقسيم نمائيد پيغمبر فرموده بحكم خدا قضاوت كردي حي بن اخطب رئيس آنها بيرون آمد فهميد علي او را خواهد كشت و گفت قاتل من مرد بزرگي است و يك يك مردان آنها را اسير گفتند و اسلام آموختند و اموال آنها را تقسيم كردند.

فتنه بي قريظه هم بدست علي (ع) و فرمان پيامبر(ص) از بين رفت و مسلمين مدينه از شر يهوديان اطراف شهر و ديار خود آسوده خاطر شدند.

 

 

 

فرمت : Word

حجم : 200 کیلوبایت

منبع : تحقیق دانلود

پسورد : tahgigdl.loxblog.com

 

 

 

برای دانلود کلیک کنید



:: موضوعات مرتبط: تحقیق مقاله پروژه پایان نامه , اقتصاد , ,
:: برچسب‌ها: باج , خراج , باج و خراج , تحقیق در مورد باج و خراج , دانلود تحقیق , دانلود رایگان , تحقیق دانلود , ,
:: بازدید از این مطلب : 1974
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : وحید معصومیان
ت : جمعه 22 شهريور 1392
.
موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی