دانلود تحقیق باج و خراج
.
اطلاعات کاربری
درباره ما
دوستان
خبرنامه
آخرین مطالب
لینکستان
دیگر موارد
آمار وب سایت

بخشی از مقاله مورد نظر :

 

باج به معني پول يا شيئي را به زور از كسي گرفتن و خراج يعني پولي يا كالايي را باب ضرر و زيان به كسي دادن. در قديم كشورهايي كه با اسلام در جنگ بودند پس از شكست خوردن اگر مسلمان مي شدند هيچ، و اگر مي خواستند به دين خود (مسيحي، يهودي يا زرتشيت) بمانند 2 شرط اساسي داشت:

         اول اينكه در اين صلح نامه حق تجاوز به حريم مسلمانان را نداشتند.

 

   دوم آن كه سالانه مقداري طلا و محصولات آن كشور را به عنوان باج و خراج به دولت اسلامي بدهند و مقدار باج و خراج نسبت به جمعيت و سرزمين آنها تفاوت داشت هر چه سرزمين و جمعيت آنها بيشتر بود بايد باج و خراج بيشتري  مي دادند.

 

در زير به برخي از غزوات پيامبر كه در آنها از دشمن باج و خراج گرفته مي شد اشاره شده است:

 

غزوه دومه الجندل

دومه محلي است در ده كيلومتري راه كوفه و راه دمشق به مدينه ميان حجاز و شام و حاكم آنجا اكيدبن عبدالملك نصراني بود كه تحت حمايت و اطاعت قيصر بسر مي برد او لشكري جمع كرد و به طرف مدينه حركت كرد پيغمبر به محض وصول اين خبر با هزار نفر حركت فرموده در راه اعتام و احشامي نصيب مسلمين شد و چون به دومه الجندل رسيدند دشمن فرار كرد و پس از سه روز اقامت پيامبر با قشون اسلام به مدينه باز گشتند. اين غزوه نيز در ماه شعبال سال پنجم رخ داد.

در غزوه بني قريظه علي (ع) به نزديكي قلعه دشمن برفت، چون او را ديدند گفتند اين همان قاتل عمروبن عبدود است. پرچم را كنار ديوار حصار آنها نصب كردند و بيست و پنج روز آنها را در محاصره گرفتند پس از طول محاصره به قضاوت سعد بن معاذ حاضر شدند هرچه او مي گويد همان كنند سعد گفت مردان آنها را بكشيد و زنان آنها را اسير كنيد و اموال آنها را تقسيم نمائيد پيغمبر فرموده بحكم خدا قضاوت كردي حي بن اخطب رئيس آنها بيرون آمد فهميد علي او را خواهد كشت و گفت قاتل من مرد بزرگي است و يك يك مردان آنها را اسير گفتند و اسلام آموختند و اموال آنها را تقسيم كردند.

فتنه بي قريظه هم بدست علي (ع) و فرمان پيامبر(ص) از بين رفت و مسلمين مدينه از شر يهوديان اطراف شهر و ديار خود آسوده خاطر شدند.

 

 

 

فرمت : Word

حجم : 200 کیلوبایت

منبع : تحقیق دانلود

پسورد : tahgigdl.loxblog.com

 

 

 

برای دانلود کلیک کنید





:: موضوعات مرتبط: تحقیق مقاله پروژه پایان نامه , اقتصاد , ,
:: برچسب‌ها: باج , خراج , باج و خراج , تحقیق در مورد باج و خراج , دانلود تحقیق , دانلود رایگان , تحقیق دانلود , ,
:: بازدید از این مطلب : 1956
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : وحید معصومیان
ت : جمعه 22 شهريور 1392
.
مطالب مرتبط با این پست

موضوعات
صفحات
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
تبادل لینک هوشمند
پشتیبانی